Bali, een weekje relaxen en duiken - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu Bali, een weekje relaxen en duiken - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu

Bali, een weekje relaxen en duiken

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

23 Augustus 2017 | Indonesië, Lovina

Op zondag reizen we naar Lovina. We hebben de chauffeur gevraagd onderweg wat stops te maken en de eerste stop is de zilverfabriek. Een leuk winkeltje waar je op blote voeten de uitgestalde zilveren sieraden kunt bekijken. Ik bel Manouk in Nederland wakker om te helpen bij de "bestellijst" en we kiezen mooie sieraden uit. Dat wat ik gehoopt had te kopen, heb ik ook gevonden. Zelfs Michel kiest een mooie armband en ketting uit en dan gaat alles op de weegschaal. We krijgen door wat af te dingen nog een mooi deel van de prijs af en gaan met een goed gevulde tas en een duitje armer door naar Ubut. In het kunstzinnige dorpje Ubut gaan we lekker lunchen en lopen we wat over de markt. Allemaal ontzettend leuke spulletjes die we niet durven te kopen omdat de Australische douane erg streng is wat betreft natuurproducten. Na een lekker ijsje rijden we door richting Lovina wat een bergachtige rit gaat worden.
Na anderhalf uur rijden wil de chauffeur graag stoppen en hij stelt voor om koffie te drinken waar kopi luwak wordt geschonken. Michel heeft wel oren naar een speciaal en duur (en in NL niet te betalen) kopje koffie. We worden rondgeleid in de "hidden garden", een mooie tuin vol koffieplanten en civetkatten. We krijgen uitleg over de productie van de koffie en kunnen daarna de uitgekakte kattenkoffie bestellen. De koffie is lekker en klein beetje zuur. Naast de koffie krijgen we een koffieproeverij van koffie met chocolade, kokos, vanille, gember en ginseng (voor Michel omdat het goed is voor je huwelijksreis) en kopen we lekkere wierookstokjes (wederom mag de koffie niet mee naar Australië). En dan eindelijk na 10 uur zijn we in Lovina.
We worden bij ons hotelletje afgezet waar we vriendelijk worden ontvangen. Ze willen ons uitleg geven over verschillende excursies maar ik heb honger dus vraag (waarschijnlijk iets minder vriendelijk) of ik alsjeblieft eerst mag gaan eten. Aan het strand eten we een lekker hapje en gaan dan best heel moe naar bed.

Na een nachtje piekeren (ik vind het hotelletje maar niks zonder daar aanleiding voor te hebben) besluiten we om op zoek te gaan naar een ander onderkomen voor aankomende week. Na een ochtendje in de brandende zon te hebben gelopen, beetje met onze ziel onder ons arm, vinden we een prachtig resort waar ze ons 4 nachten een kamer kunnen aanbieden. Dit betekend dat we 1 nacht terug moeten naar het andere hotelletje. We denken er een half uurtje over na en gaan dan terug om te boeken (ik wil echt graag bij dat andere hotel weg) maar dan blijkt dat er toch geen plek is... En dat was nou precies de druppel... Ik barst in huilen uit waarop er een manager Michel bij zich roept en een luxe huisje voor de gehele week aanbied. We worden met een busje naar het "oude" hotelletje gebracht, checken daar uit en halen onze tassen op.
Nu kan het weekje zonnen gaan beginnen! (En die tranen..die waren snel weer opgedroogd en hebben het juiste effect gehad;)

Het resort is zo groot dat het zowel aan de weg als aan het strand ligt. We besteden anderhalve dag lekker aan het uitrusten en aan het zwembad en genieten volop van de Indische keuken. Voor woensdag staat het duiken gepland. We zijn al bij de duikschool geweest om de uitrusting te passen en worden woensdagochtend opgehaald om naar Menjangan Island te gaan. Dit eiland wat gelegen is aan een nationaal park, is omringd door prachtig koraal. We maken vandaag twee duiken samen met onze gids Wajan. Vanaf het smalle kleine bootje duiken we het heldere en warme (28 graden) water in, in onze shortie. Kraakhelder, kleurrijk en heel divers is uitzicht onder water. Kleine gekleurde visjes maar geen grote vissen. Het koraal is enorm met prachtige waaiers en kokers. Na de eerste duik en een koud plastic bakje nasi maken we onze tweede duik. Zowel onder als boven water is het prachtig en lekker om na een jaar weer samen te duiken. Aan het einde van de dag varen we we terug (een nogal heftig boottochtje aangezien de wind goed is aangetrokken) en kunnen we terugkijken op een geslaagde dag waar we altijd nog de foto's van hebben.

Al heel lang staat het op mijn lijstje om een keer te proberen; yoga. Voordat het helemaal hip en happening werd, deed mijn oma dit jaren lang. Het lijkt me een leuke combinatie van ontspanning en sport dus het is hoog tijd dat eens te proberen. Bali lijkt me een goede relaxte plek om dit te proberen en na wat online zoeken blijkt er een Nederlandse yogajuf in Lovina een schooltje te hebben.
Om 9 uur meldt ik me bij de yogales en anderhalf uur later komt Michel me ophalen.
Compleet bezweet maar zeer zeker ook goed ontspannen ben ik blij dat ik dit geprobeerd heb. Het was een stuk zwaarder dan ik dacht maar zonder een hele hoge hartslag wat wel echt lekker is. Met zware benen brengen we de rest van de dag rustig door. S'avonds ontdekken we een zalig restaurantje en eten we (eindelijk) rendangvlees. Voor 9 euro hebben we 2 lemonjuice, bier en 4 gerechten. Bizar goedkoop en onwijs lekker. Hier eten we denk ik de rest van week:)

Vrijdagochtend gaan we met een bootje mee de zee op om hopelijk dolfijnen te spotten. Om 5.30 is er een ware dolfijnenjacht met tientallen boten. Wij vertrekken om 7 uur in een privebootje, in de hoop er nog een paar te kunnen zien zo de jacht op de dolfijnen en we hebben geluk! Twee groepen dolfijnen zwemmen naast de boot richting het westen en na een uurtje keren we terug naar het hotel. We eten vandaag wat vroeger en gaan vroeg naar bed want we moeten er om 3.30 uur alweer uit voor onze volgende duikdag. En ik weet dat 't het vroege opstaan het waard is!
Om 4 uur worden we opgehaald en rijden anderhalf uur naar de oostkust van Bali naar Tulamben. Onze flessen worden op het hoofd van kleine Indische vrouwtjes naar de zee gebracht en wij doen de buddycheck. Terwijl de zon net boven de horizon uit wil piepen, laten wij onze vesten leeglopen en zien het hoogste puntje van het wrak liggen. We zakken af naar zo'n 20 meter en zien het immense oorlogsschip liggen. Het Amerikaanse wrak, de US liberty, van 120 meter lang ligt volledig (kleurrijk ) begroeit op nog geen 40 meter uit de kust. Er is veel (groot en klein) leven rondom het wrak en we komen ogen tekort! Het is machtig mooi! We zien tijdens onze twee duiken o.a. een schildpad, zo'n dertien bumbheads, een grouper, napoleon, roggen, slakjes, felgekleurde zeesterren en honderden kleine visjes. Enigszins teleurgesteld dat we maar twee duiken maken met een nasi-ontbijtje als pauze gaan we weer terug.
Zondag snorkelen we nog wat voor de kust van het hotel en bestellen we ons laatste dinertje! We bestellen alles wat we de afgelopen week zo lekker vonden en dat bleek toch een beetje teveel van het goede maar ach, we hebben zalig gegeten en zullen niet snel voor zo weinig geld, zo lekker eten. We sluiten de avond af met een lekkere cocktail en gaan morgenochtend terug naar Kuta.
Dit keer maken we er geen 10 uur durende trip van maar zijn we in 3 uur tijd terug in Kuta. Waar de zee in Lovina rustig en warm is en het strand zwart, is de zee bij Kuta koel, zijn er mega mooie golven en prachtig zand. We brengen anderhalve dag door op een strandbedje en duiken af en toe onder wat golven door. Woensdagavond vertrekken we na de stranddag richting vliegveld voor de tweede huwelijksreis want we gaan down under; Australië we komen eraan!!!

• 26 Augustus 2017 - 08:48

Harry:

Hey vakantiegangers,
    Wat een leuk verhaal weer. Gaaf hoor dat duiken!
    Geniet in 'Downunder' en ben benieuwd naar jullie ervaringen daar

• 26 Augustus 2017 - 10:06

Joke--willem:

Waar een traantje af en toe al niet goed voor is

• 26 Augustus 2017 - 11:58

Jolanda:

Wat een belevenissen allemaal!! Geweldig!!!

• 26 Augustus 2017 - 12:14

Corina En Michel:

Wat een geweldig verhaal weer en we beleven alles op afstand echt mee. We horen je gewoon praten....haha!

• 30 Augustus 2017 - 08:02

Jolanda Smit:

Hoihoi Is het weer een mooi verslag. En wat een fantastische reis!
    Lekker genieten en Heel veel plezier op het volgende continent :)
    Liefs Jolanda