Laatste stukje Vietnam en dan naar Bali - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lianne Smit - WaarBenJij.nu Laatste stukje Vietnam en dan naar Bali - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lianne Smit - WaarBenJij.nu

Laatste stukje Vietnam en dan naar Bali

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

13 Augustus 2017 | Vietnam, Hoi An

Het heeft even geduurd maar daar zijn we weer met een stukje reisverslag.
We waren gebleven bij Hoi An waar we een kookles hebben gevolgd. We werden om 13.30 opgehaald om naar de markt te gaan, daar wachtte onze kokkin op ons. Allemaal een plastic mandje mee (stond Michel echt schattig) en hup de stinkende markt op. Heel veel diverse en vreemde soorten groenten en fruit en uiteraard vlees en vis wat in lekker in de warmte ligt. Nadat we de boodschappen hebben gehaald, gaan we met de boot naar het restaurant toe. Een lekker tochtje over de rivier, een beetje wind doet wonderen want we hebben het zo ontzettend warm.. Als we bijna bij het restaurant aankomen moeten we overstappen op kleine bamboe kommetjes om krabbetjes te vissen. Vreselijk stom maar het duurde gelukkig niet lang. Eindelijk kon de cursus beginnen. We starten met het maken van een noedelsoep welke 2 uur moet pruttelen. Daarna maken we twee soorten verse loempia's (verse rauwe ingrediënten in een rijstvel en een soort sushirollen) en maken we een zalige rijstpannekoek gevuld met vlees en vis. Als laatst maken we een noedelschotel en uiteraard mogen we alles opeten. Goed gevuld en met receptenboekje kijken we terug op een geslaagde kookles. Nu hopen dat we het een beetje onthouden en thuis onze nieuwe kommetjes kunnen vullen met lekkers!

De volgende dag worden we vroeg opgehaald om naar Hanoi te vliegen. Het vliegen went inmiddels zo dat het net is alsof we op de bus stappen. En wederom hebben we een mooi plekje bij de nooduitgang. In Hanoi worden we bij het vliegveld opgewacht en naar het hotel gebracht, welke in een klein smal druk straatje ligt. Een straatje vol eetkarretjes en kooktoestellen op de grond (hier weet je zeker dat je ziek wordt want het krukje waar je op zit, is ook als snijplank gebruikt om je eten te bereiden..). Nadat we een 'happy honeymoon taart' op de kamer hebben gevonden en we een beetje zijn afgekoeld gaan we de stad in. We lopen naar het meer van Hoi An en drinken een lekker koud biertje. De drukte en chaos in het verkeer is enorm. Grote kruispunten waar de stadsbus in het midden stopt om passagiers uit te laten, fietsen volgeladen met kokosnoten en zeker honderd toeterende taxi's en scooters. We raken wel bedreven in oversteken ;) Voor het eerst hebben we geen zin in rijst dus eten we wat bij de burger king (wat gelijk de laatste keer is want we zijn er de hele nacht misselijk van geweest).
Na een aantal steden te hebben bezocht, werd het tijd voor een beetje natuur. We nemen de volgende dag de trein naar Nihm Binh. Je moet je voorstellen dat bijna alles kapot is aan de trein en er iedere 5 minuten iemand eieren, maïskolven of rijst komt verkopen. Maar de airco doet het, we hebben mooi uitzicht en de twee uurtjes in de koele trein zijn heel goed te doen. We hebben van tevoren (op aanraden van) een kamertje geboekt in een oud Vietnamees dorpje. Als we aankomen is het zo schattig, allemaal kleine Vietnamese huisjes aan een plein (beetje Chinese bouwstijl) en de ligging is prachtig. Naast de huisjes steken de grote karststenen bergen uit en het is er heerlijk stil! We plannen de boottocht voor de namiddag omdat het dan heel rustig schijnt te zijn. En dat klopt gelukkig. Anderhalf uur varen we door de prachtige natuur van rijstvelden met bergen. De roeister vaart ons (roeiend met haar benen) langzaam door het water. We kijken ons ogen uit en proberen alles zo goed mogelijk op de foto vast te leggen (niet echt gelukt). Nadat ze ons boos weer heeft afgezet (we gaven geen tip waar ze vier keer om heeft gevraagd) gaan we naar ons huisje. Waar helaas de airco het niet doet en we drie druppels water uit de douche krijgen. Nog helemaal verhit gaan we een hapje eten (niet zo gezellig want we hebben het allebei zo warm, dat we niet met elkaar hebben gepraat) en hopen we dat we de warme nacht een beetje doorkomen.

Na een redelijke nacht krijgen we op het pleintje een lekker klein ontbijtje en stappen we weer op de trein terug naar Hanoi. We slapen een paar uur in de airco waarna we onze Vietnam-trip leuk willen afsluiten. Naast het meer zitten we op het dakterras waar we kunnen bbq-en. We vragen of we dit zelf mogen doen (de bbq zit in de tafel) en we krijgen heerlijke schaaltjes vlees, salade en sausjes op tafel. Een hele geslaagde afsluiter van Vietnam.

11 augustus is een echte reisdag. Eerst vliegen we 4 uur naar Kuala Lumpur in Maleisië waar we overstappen op onze vlucht naar Bali. Enigszins geïrriteerd door de 5 douanecontroles kunnen we bij de gate nog luxe stoelen boeken. En dan.. net voordat de zon ondergaat landen we op Bali. Ik ben zo benieuwd of de relaxte sfeer die ik me kan herinneren er nog is. De taxi brengt ons naar het hotel en we gaan direct richting zee. Wat heerlijk!!! Na al dat moois en het reizen, is het zo welkom om de zee te voelen. We maken een kleine strandwandeling met onze voeten in de zee en komen helemaal bij van het koele zeewindje. Na een bordje nasi gaan we naar bed want morgen hebben we een hele stranddag!!
We huren bedjes aan het strand en genieten de hele dag van de grote golven, de koele wind en (ik dan) van de zon :). Als het vier uur is gaan we douchen en nemen we een taxi naar Jimbaran voor een vis-bbq. We kiezen zelf uit de kraam een red snapper, een barramundi en voor mij 4 gamba's. Snel wordt er een tafeltje gedekt aan de waterlijn en worden er twee grote bintangflessen (620 ml) voor ons neergezet. Het is gezellig druk op het strand. Er wordt lekker gegeten, gedronken, er zwemmen nog wat kinderen en er staat een kraampje maïskolven te roosteren. We krijgen de gekruide en gegrilde vissen opgediend met lekkere sausjes, rijst en groenten. Het smaakt nog lekkerder dan dat ik me kan herinneren en de omgeving zal daarbij vast een handje helpen. We blijven zitten tot na de zonsondergang voordat we teruggaan naar het hotel.
Die relaxte sfeer is er gelukkig nog!

• 26 Augustus 2017 - 08:57

Harry:

LEUK

• 26 Augustus 2017 - 10:00

Joke--willem:

Wat een prachtig verslag , jullie maken mooie dingen mee,