De hoogte in en een eerste boeddhistische ervaring - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu De hoogte in en een eerste boeddhistische ervaring - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu

De hoogte in en een eerste boeddhistische ervaring

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

02 Augustus 2013 | Maleisië, George Town

Zo 5 weken Indonesië voor de boeg om het 25 jarig huwelijk van mijn ouders te vieren. De reis startte op 23 juli. Om 14 uur naar Schiphol gebracht met 4 backpacks. Een backpack is voor mijn ouders en zusje al de eerste nieuwe ervaring voordat de reis zelfs begint. Weken van voorbereidingen zijn geweest waar ook de kunst van het inpakken van een backpack bij komt kijken. De tweede nieuwe ervaring voor de rest was een intercontinentale vlucht met tussenstop in een groot toestel. We vlogen met korean air naar Seoul. Hier had ik me zo op verheugd. Een halfjaar later, op dezelfde plek, maar dan met z'n alle. Ik zal deze vijf weken veel herinneringen ophalen aan mijn weken in Cambodja en Thailand maar de tussenstop was echt even terug in de tijd. Na wat slapen, lopen en winkelen werd het tijd voor de tweede vlucht. Het vliegen viel iedereen erg mee. Na armoedige Transavia ervaringen is vliegen met Korean Air een hele belevenis. Lieve stewardesjes, lekkere hapjes en maaltijden en keuze uit nieuwe films. Na de tweede vlucht van 6 uur kwamen we aan in Azië! In de mega-stad Kuala Lumpur. Echt gaaf om weer s'nachts zo'n Aziatische stad in te rijden. In de linksrijdende taxi naar het hotel gebracht.

Allemaal redelijk geslapen ondanks de jetlag, hadden we een lekker volle dag gepland. We hebben in vogelvlucht Kuala Lumpur gezien. Met de monorail heel makkelijk te verplaatsen in de stad en maar 1.60 met z'n vieren. De twee roestvrijstalen torens van olie en gas maatschappij petronas vormen het beeld van KL. Onderaan de torens zit een groot winkelcentrum waar we de eerste Aziatische gerechten hebben geprobeerd. Ieder zijn eigen tokootje om een groot plein met tafels en stoelen. Ieder van ons koos zijn stand naar keuze en bestelde eten. Na een lekker maaltje konden we de hitte weer in. We hebben de petronas towers gezien maar zijn de menara KL in geweest. Dit is de Euromast van KL. Prachtig uitzicht over de wolkenkrabbers, de petronas towers en de monorail. Dan dringt pas echt tot je door hoe groot het is als je zo hoog zit. Mijn vader trots dat hij zijn drol een vrije val heeft gegund :s en wij mooie foto's maken van het uitzicht. Een vlag voor mijn backpack gekocht en toen terug met de taxi naar het hotel. Ff een tukkie doen voordat we weer op stap konden voor een hapje eten s'avonds.

Gister al tickets gekocht voor de bus en dus vroeg naar het busstation. Vanaf platform 7 vertrokken we met een VIP bus naar de Cameron Highlands. De bus was echt VIP.. In de chillstand een kronkelende en misselijkmakende tocht gehad. Niet alleen blij dat de tocht voorbij was toen we uitstapte, ook nog eens heerlijke frisse lucht. Allemaal bergen vol theeplantages en kleine dorpjes. Helemaal in de middle of nowhere..denk je.. Stappen we uit de bus, is het eerste wat ik zie een Hollands café met Jan Smit op... Beetje jammer. En toen moesten we nog naar het hotel. Dat was zo'n leuk moment. Met de vieren de berg op. Steil omhoog met backpacks (inclusief bungelende schoenen) op onze rug. Dat ik dit toch mee mag maken. Backpacken met mijn ouders, geweldig! Bovenop de bergen staan allemaal huizen in Engelse stijl. Zwart-witte huizen, wat op deze bergen een beetje aandoet alsof je in Oostenrijk verblijft.

Na een ontbijtbuffet waar alle Koreanen hele rijsttafels zitten weg te kanen, zijn we op excursie gegaan. Eerst naar de butterflyfarm, waar mijn vader blij van werd en daarna door naar het hoogste punt van de CH. Het uitkijkpunt was wel heel mooi. Zo hoog dat je boven de wolken zit. Na wat mooie foto's kwam het hoogtepunt van de dag... Met 40 Koreanen de "jungle" in, oftewel vanaf de asfaltweg de bosjes in met z'n alle en er 100 meter verder weer uit... Daarna naar de Mossy forest. Dit was wel leuk. Grote loopbruggen door de bergtoppen heen. Als laatste stop van de excursie stopte we bij de theeplantages. Deze theeplantages vormen een prachtig beeld in de bergen. De stop viel wederom een beetje tegen. Er is zo'n toeristische poppenkast gemaakt om deze mooie theeplantages dat het gewoon te druk is en niet leuk. Allemaal Aziaten die met elk bordje op de foto gaan en gillen. We hebben genoten van de dag, maar met name in het busje van stop naar stop want de omgeving is echt prachtig. S'avonds in het straatje beneden heerlijk gegeten bij een Indisch "restaurant". Alles mega goedkoop en dus maar een aantal gerechten met z'n alle besteld. Op plastic stoeltjes zitten op straat, niet weten wat je besteld en dan de meest lekkere kip eten voor een euro. Dat is reizen door Azië, ik hou ervan.

Op zondag alweer naar onze laatste bestemming in Maleisië, Penang. Eerst nog op de foto met wat Koreanen (jaja wij zijn hier een attractie) en dan verder naar Penang. Gelukkig een veel betere reis. Uiteindelijk reden we de 7 km lange brug op naar Georgetown. Weer zo'n inmense wolkenkrabber-stad met een mooie skyline aan het helder blauwe water. En toen naar het hotel. Heel benieuwd waren we hiernaar want we hadden een familiekamer en moesten in het hotel de badkamer delen.. Het bleek een superkitsch maar mooi hotelletje met een soort van toiletgedeelte zoals op de camping. Na het droppen van de bagage was het voor mijn ouders en zusje tijd voor de eerste boeddhistische ervaring bij de 'sleeping Boeddha'. Voor mij weer zo'n moment terug in de tijd. Blote voeten, de geur van wierook en een tempel. Heerlijk. Ook zo mooi om mijn ouders hier te zien. Ze vonden het heel mooi, emotioneel en waren erg onder de indruk.
Na deze ervaring hebben we de taxi genomen Batu Ferringhi. De bedoeling om hier de night market te bezoeken maar we zagen het strand! Lekker over het strand gelopen, aan het strand gegeten, lekker een tiger-biertje gedronken en als laatst de night market gezien.

De tweede dag in Penang hadden we weer lekker vol gepland. Als eerst Penang Hill opgeweest met een treintje en daarna naar een tempel gelopen. Onderweg bij het postkantoortje een kaartje op de bus gedaan. Het is goedkoper om van hier een kaartje naar huis te sturen dan thuis naar iemand in Den Haag. 30 cent voor een zegel. Het is alleen afwachten wanneer die aankomt. Na het postkantoor zijn we mango gaan kopen op straat en werden we aangesproken door iemand op de scooter die dacht dat we uit Nederland kwamen. Ze had contact met het universum en wilde ons iets geven. Zo wantrouwig als ik ben, dacht ik gelijk beroofd te worden. Iedereen gewaarschuwd en van haar een biljet gekregen om origami te vouwen... Wel grappig maar ik stond niet op mijn gemak. Deze vrouw was iets mee.. Ze was helemaal fan van Friso en Mabel. Friso wordt wakker voor de wereld.... Nouja, weer een ervaring en een origami hartje verder zijn we naar de tempel gelopen. Op straat al een statig en mooi beeld. Boven op een berg een enorm standbeeld van Boeddha. Alleen wat boven op een berg staat, kost wat meer moeite om te zien. Dwars door een markt op de berg, drijfnat boven gekomen. Maar het was wel mooi. De kek lo si tempel is de grootste tempel van Maleisië . Een gelukslintje in de boom gehangen (family to be safe) en heel veel mooie foto's kunnen maken. Omdat we amper hadden ontbeten werd het wel tijd voor een hapje eten en dus hebben we onderaan de berg wat rijst gegeten en daar direct een taxi chauffeur gevonden. Hij goot zijn koffie naar achter en reed de taxi voor. Later bleek dat hij heel graag mensen in zijn taxi had... God wat kon die vent lullen en lachen om zichzelf. Ik was blij dat we bij het strand waren aangekomen. Even lekker verkoeling zoeken. Nou naar die verkoeling hebben we zeker gezocht.. De lucht was warm, het zand was warm en de zee leek wel nog warmer. Dan maar afkoelen bij de McDonald's met een cola. Heerlijk gegeten bij de night market. Weer zo'n plein met allemaal eet tentjes. Lekker saté, loempia en rijst gegeten met bier en plastic bestek. Wat een sfeertje en jemig wat een lekker eten!

Dinsdag even rustig aan gedaan. Lekker uitgeslapen en naar de winkelcentrums. Dit keer geen taxi maar de bus geprobeerd. Heel veel goedkoper en heel leuk. Voor 1,40 hadden we vier kaartjes. Bij het busplatform gevraagd welke bus we moesten hebben. De buschauffeur toeterde naar de volgende buschauffeur die weg wilde rijden, dat hij ons mee moest nemen. De mensen zijn hier zo behulpzaam. Als je maar even stilstaat op straat dan komen ze al vragen waar je heen wilt. In de bus tussen alleen maar locals. Sowieso komen we amper toeristen tegen. Na het winkelcentrum terug om wat te slapen, s'avonds sushi gegeten aan de de band (vanmiddag al een voorproefje gehad omdat je hier allemaal losse sushi's kan kopen in schattige kleine bakjes) en nog heerlijke ijskoffie toe. Voldaan van een week Maleisië ons bed in en dan morgen naar Indonesië!!!

Inmiddels zitten we op dit moment in Indonesië aan het prachtige Tobameer. Morgen gaan we de jungle in. Ik zal jullie volgende week een update geven van ons Sumatra avontuur! Liefs van ons

• 02 Augustus 2013 - 17:54

Jacq:

Ik had al het een en ander gehoord, maar om het zo uitgebreid te lezen is helemaal leuk! Veel plezier in de jungle en geniet lekker verder met z'n viertjes!

• 02 Augustus 2013 - 18:02

Agnes Bos:

Wat ontzettend leuk dat jullie met z'n allen zo'n geweldige reis maken! Feliciteer je ouders met hun 25 jarig huwelijk. Zo fijn om te lezen dat er weer een mooie periode is aangebroken! Groetjes aan iedereen, liefs Agnes

• 02 Augustus 2013 - 18:02

Agnes Bos:

• 02 Augustus 2013 - 21:11

Bernadet:

Ha ha wat een leuk reisverslag ,heerlijk om te lezen en fijn dat het zo goed gaat, geen tijd om te wennen maar gewoon : GAAN .Zo doe je dat met backpacken ! Veel plezier in Indonesia !Kus voor jullie van ons allemaal.

• 02 Augustus 2013 - 22:00

Hennie:

Hoi Smitjes,

Wat gaaf om te lezen hoe geweldig jullie het hebben met z'n vieren. Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag. Heel veel plezier nog de komende weken, liefs Dick en Hennie

• 03 Augustus 2013 - 12:49

Nancy De Bock:

Hi Smitjes,
    Wat een geweldige week hebben jullie erop zitten en het avontuur gaat nog door.
    Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Geniet van deze bijzondere reis met z'n 4-tjes.
    Groetjes,
    Nancy