Trein door Java: mooi, vulkanen en druk. Of niet? - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu Trein door Java: mooi, vulkanen en druk. Of niet? - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lianne Smit - WaarBenJij.nu

Trein door Java: mooi, vulkanen en druk. Of niet?

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

23 Augustus 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Het heeft even geduurd en morgen gaan we al beginnen aan onze terugreis maar hierbij toch nog het verslag van Java.

Na ons avontuur in Sumatra vlogen we naar Jakarta. We waren helemaal klaar met de vieze en arme jungle dus een luxe hotels met zwembaden en spa's waren een heerlijk vooruitzicht. We hadden al van tevoren bedacht dat het lekker zou zijn na de jungle en er is ook nog een suikerfeest. Ons vlucht was spectaculair. Onweer als een machtige vuurshow boven de wolken en tijdens de landing overal vuurwerk boven Jakarta. Jakarta viert feest! Dat merken we ook aan onze medepassagiers. Onze backpacks zijn de enige tassen op de band. Allemaal doosjes met eten op de band.. Snel een hapje rijst gegeten en in de taxi naar het hotel. Allemaal feestende mensen. Op straat leek het net de schilderswijk wanneer een Turkije een belangrijke wedstrijd heeft gewonnen. Allemaal toeteren en met vlaggen en fluitjes uit de ramen en in de laadbakken van jeeps. Door de drukte heen kwamen wij aan bij ons torenhoge hotel. Chique kamers met een machtig uitzicht over de grootste moskee van Azië en de rest van de feestende stad.
Na het heerlijke ontbijtbuffet zijn we op zoek gegaan naar een wasserette voor onze stinkende was uit de jungle. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De hele stad was uitgestorven. Het is dat ze moslim zijn, anders zou je denken dat ze allemaal met een kater in bed liggen. Alle winkels dicht en niemand op straat. Uiteindelijk maar bij het hotel de was weggebracht want we moesten die stinkzooi toch kwijt. De rest van de dag hebben we bijgeslapen en gezwommen en stond ik s'avonds in vuur en vlam van een lekker pittige curry;)

De volgende dag was het tijd voor een beetje meer actie in de dag dus startten we de dag bij de istiqlal moskee. De grootste van Azië. De moskee viel mij een beetje tegen. Ik hou wel van een beetje pracht en praal en die ontbrak hier volledig. In een, zeer naar zweet stinkende verplichte jurk, hebben we een rondleiding gekregen maar we waren de moskee weer snel uit. Tegenover een kathedraal die we ook hebben bezocht. Een moskee tegenover een kathedraal staat voor mij een beetje symbool voor het wederzijdse respect wat wij hier in Indonesië qua geloof hebben gezien. De kathedraal was niet bijzonder maar de Nederlandse geschiedenis kon je hier mooi n terug zien en een kaarsje opsteken kan ik deze tijden ook geen kwaad. Na onze godsdienst-ochtend hebben we de taxi genomen naar Batavia. Ook hier, zoals verwacht een hoop Nederlandse invloeden. Eigenlijk gewoon Nederlandse straatjes en hier wel een beetje leven in de vorm een heel ouderwetse kermis. Een rondje gelopen en weer terug naar het hotel. Allemaal een beetje een terugslag van de week in Sumatra. S'avonds heerlijk gegeten en de volgende ochtend vroeg op.

We gaan reizen met de trein :) Eerst met de taxi naar het station. Van tevoren met afstruinen van het internet werd de blue bird group aangeraden. Gister hadden we al twee slechte chauffeurs en nu begon de oplichterij opnieuw. Eerst wilden ze ons niet in 1 taxi vervoeren omdat het niet zou passen.. Grote taxi en paste prima dus we gingen hoe dan ook in 1 taxi.. Uiteindelijk werd ermee ingestemd maar de chauffeur had iets anders bedacht om toch nog wat extra's aan ons te verdienen. Hij verstopte zijn wisselgeld en had dus van groot geld ineens niet meer terug. Allemaal toeterende taxi's erachter maar hij had geen geld. Maar ik wist wel een maniertje om hem even te laten schrikken. Ik heb snel pen en papier gepakt en ben naast hem gaan zitten om vervolgens heel opzichtig zijn naam en taxinummer op te schrijven. Je kunt namelijk een klacht indienen bij de organisatie wanneer een chauffeur zich niet aan regels houdt. En ja hoor daar kwam het wisselgeld!
Treinreizen gaat hier niet met chipkaart maar met tickets die mooier zijn dan je vliegticket en met je paspoort. De treinreis was mooi en echt leuk om ook op deze manier te reizen. Lange afstanden in korte tijd. Ieder kwartier komen ze vragen of je al een bordje nasi wilt en bij de stations schreeuwen ze naar binnen of je koffie of mie wilt. Eenmaal aangekomen in yogjakarta moesten we een bijna een half uur door de hitte lopen naar het hotel maar ook deze was het waard! Een monumentaal pand met schattige balkonnetjes, goede service en een zwembad met Spa:) Eerst nog even de straat op voor een excursie morgen. We willen de zonsopgang zien bij de Borobudur. Geen aanbod op straat zoals in Thailand dus uiteindelijk een taxi aangehouden. Edi zou ons om 3 uur komen halen.. Kort nachtje dus.
Midden in de nacht inderdaad door Edi opgehaald en naar het Unesco werelderfgoed gereden. Bij het kopen van de tickets kregen we een zaklamp en een sarong(omslagrok dat je moet dragen uit respect). Heel leuk en mysterieus om midden in de nacht met ze vieren om de enorme tempel af te lopen en deze met zaklampen te beklimmen. Bovenop de tempel tussen de klokken en boeddha's vielen een half uur later de eerste zonnestralen op de tempel. Echt heel erg mooi!
De volgende dag stond Edi weer op ons te wachten voor het volgende werelderfgoed. De prambanan. Deze viel mij erg tegen. De rest vond hem mooi maar na angkor wat, stelde de prambanan niet zoveel meer voor. Met een bouwhelm (heel charmant) de tempel in en wat foto's gemaakt ( en weer met mensen op de foto want Europeanen willen ze graag mee op de foto en wij waren weer de enige toeristen tussen de honderden mensen). S'avonds heerlijk Indonesisch gegeten en in Indonesische stijl naar het station gebracht. Namelijk geen taxi te krijgen dus in bakjes voorop fietsen naar het station gereden. Je had ons moeten zien zitten met backpacks en al.

Onze nacht brengen we door in de trein. Om half 6 staan we met een zeer actieve gids in malang. Op de weg naar de bromo vulkaan laat hij ons enthousiast een oninteressante tempel zien en dalen we 20 minuten een berg af om een waterval te zien. Heel erg mooi maar om vervolgens na een slechte nacht 40 minuten de berg weer op te klimmen is een beetje jammer. Na een rit van 6 uur komen we in onze jeep het vulkanisch gebied in. Echt gaaf. Een soort woestijn van as tussen de vulkanen en bergen. Het waait zo hard dat we op een gegeven moment niets meer zien en het beklimmen van de bromo tot morgen uitstellen. We eten wat in een mega ranzig restaurant en gaan naar het hostel waar we zullen slapen. Allemaal niet veel soeps hier in de koude bergen maar het uitzicht op de bromo en het dal is mooi en iets wat we allemaal nog nooit hebben gezien. We slapen s'nachts weer tot half 3 in slaapzakken, handdoeken, omslagdoeken en lakenzakken (als we het bed maar niet aan hoeven te raken) en gaan dan de berg op om de zonsopgang te bekijken bij de bromo. Mega mega koud bovenop die berg en overvol met zenuwachtige Indo's. Helaas kwam er een wolk, en nog een wolk en vervolgens zagen we helemaal niets meer behalve wolken die op de berg bleven hangen. Bevroren tot op ons bot en niets gezien. De bromo beklimmen ging hem ook niet meer worden want ook die lag volledig in de wolken. Echt een domper maar we zijn maar direct vertrokken richting banguwangi. Na 6 uur rijden kwamen we daar aan waar we een bootticket van 50 cent haalden en de boot naar Bali namen. De hele boot volledig volgestouwd met scooters die in dikke rijen de boot op rijden. We laten Java achter ons. Een eiland met vieze en volle straten, werelderfgoed en vulkanen. Het was mooi maar nu willen we naar onze laatste bestemming: Bali!

Drie kwartier later waren we in Bali. 2 uur rijden richting Lovina. De manager van de villa waar we zullen verblijven had een welkomsdiner op het strand geregeld. Ondergaande zon en heerlijk eten. En daarna.. Naar de villa. 5000 vierkante meter tuin met zwembad, zwembadbar, jacuzzi, villa met openluchtbadkamers, grote veranda, huisjes/tentjes om te eten of te slapen en een keuken. Een walhalla om in te belanden!

Ik hoop morgen verder te schrijven over onze fantastische tijd op Bali!