Laatste weken Cambodja& nu 1e kerstdag in Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lianne Smit - WaarBenJij.nu Laatste weken Cambodja& nu 1e kerstdag in Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lianne Smit - WaarBenJij.nu

Laatste weken Cambodja& nu 1e kerstdag in Thailand

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

25 December 2012 | Thailand, Koh Tao

Hoi allemaal,

het laatste verslag uit Cambodja alweer!Inmiddels ben ik in Thailand
Maar ik zal jullie in ieder geval de laatste 2 weken van mijn Cambodja avontuur vertellen..

Project en besteding sponsorgeld in Battambang

Op 5 december zijn we, waar mijn vorige verhaal eindigde, in Battambang teruggekomen en hebben we samen nog even sinterklaas gevierd en 300 setjes ingepakt.
Dus 6 december was het vroeg opstaan en al om 6 uur naar de school om een dag les te geven. Dit liep helaas een beetje anders dan gedacht.
Na al die weken zijn we wel voorbereid op tegenslagen en weten we dat alles veel meer tijd in beslag neemt dan in Nederland maar... Er was geen kind te bekennen op die school.
Ze waren ons even vergeten te melden dat het een 'Holiday' was vandaag. Dus weer met alle setjes terug naar het weeshuis.
Gelukkig hebben we onze middag wel nuttig kunnen gebruiken want we hebben in het weeshuis laten merken dat we nog sponsorgeld over hadden en dat we daar een goede bestemming voor zochten.
Wat we zelf al hadden gezien was dat de keuken van het weeshuis echt dramatisch is (2 vuurtjes achter de eetzaal) en dat alle keukenspullen kapot zijn.
De kok heeft samen met de huisvader een lijst gemaakt en toen zijn we gaan winkelen. Allemaal op de fiets, wat kinderen achterop en naar de markt!
Allemaal nieuwe spullen voor de keuken uitgekozen en een groot kado voor de kinderen gekocht. Wanneer de kinderen een sportdag hebben met andere weeshuizen, of wanneer ze een uitje hebben, dan is er geen drinken.
Zij moeten dan verlekkerd naar andere weeshuizen kijken die een grote koelbox hebben met ijsklonten en water. Wij hebben van jullie sponsorgeld een hele mooie grote oranje koelbox gekocht. Met alles terug op de fiets, nog snel ijs en limonade gekocht, en toen terug naar het weeshuis.
Deze avond hadden we niet alleen blije kinderen want de koelbox moest natuurlijk uitgeprobeerd worden maar ook een hele blije kokkin!

Op 7 en 8 december hebben we een nieuwe poging op de school gedaan en: er waren kinderen!
In 2 dagen tijd moesten we 300 kinderen lesgeven omdat we 1 dag minder hadden. Best wel een uitdaging maar de vorige keer dat we de kleintjes les hebben gegeven schijnt een succes geweest te zijn.
Het schoolhoofd zorgde dat de klassen klaarstonden, de teiltjes werden direct gehaald en we hadden gelukkig weer een blije tuktukman die weer wilde helpen.
In 2 ochtenden tijd 300 kinderen voorzien van handenwas en tandenpoets lessen en een setje. Het was vreselijk leuk om te doen en om al die blije koppies te zien.
Sommige voor het eerst een tandenborstel in hun mond (tandpasta prikt dan wel een beetje haha) en kinderen die heerlijk aan hun handen ruiken na een zeepje gebruikt te hebben.
Geen kind dat zeurt dat hij/zij een andere kleur handdoek wilt.. niet in te denken in Nederland.
Onze laatste middag hebben we gebruikt om het laatste sponsorgeld op de maken. We zijn met het oudste meisje van het weeshuis op pad gegaan en hebben uiteindelijk voor een jaar maandverband gekocht voor de meisjes en hebben voor alle kinderen een kadootje gekocht.
Voor alle jonge kinderen een bal van schuim en voor alle oudere kinderen een deodorant en een fles bodylotion of haargel. En omdat jullie zo massaal gedoneerd hebben, hadden we toen nog steeds geld over.
Wij hebben de afgelopen week in Battambang iedere avond fruit gekocht omdat de kinderen hier naast hun portie rijst maar weinig groente krijgen en geen fruit. Dus hebben we besloten dat we de rest van het geld doneren.
We hebben een officiele donatie gedaan van 200 dollar waar voor een half jaar iedere week fruit gekocht kan worden. Ik zal voorlopig op zaterdagavond aan de kinderen van Battambang denken want dat is de fruitavond!

De laatste avond zijn we door alle kinderen toegezongen met een lief "I love you"-liedje en de volgende ochtend afscheid genomen. Je neemt jezelf zo voor om je niet te hechten aan de kinderen maar moet je ze dan wegsturen als ze willen spelen of knuffelen?
Het afscheid werd dus toch ietsje lastiger dan gedacht maar met mooie foto's, herinneringen en brieven/tekeningen op zak zijn we uitgezwaaid.

Koh Rong/Monkey Island

Een hele omschakeling maar vanuit Phnom Penh gaan we een aantal dagen met de groep naar een bounty eiland, Koh Rong (ook wel monkey island genoemd). Er bestaat een lijst van mooiste eillanden van de wereld en daar is Koh Rong er 1 van.
Heel veel bouwplannen zijn al gemaakt en het hele eiland is verkocht dus wij moeten nog maar even genieten van de schoonheid van dit eiland. Via Shihanoukville, waar we op een bootje zijn gestapt naar het eiland. Onderweg gebbqt op de boot en eruit gegaan om te snorkelen.
Van dat snorkelen was ik een beetje geschrokken want het was echt allemaal bruin en dood.. Later bleek dat de schipper niet zo goed wist waar die het beste kon stoppen..
Uit de boot geklommen en door de blauwe zee het witte strand van Koh Rong opgelopen. Ons backbackershostel lag op een pier (heel mooi!) maar we sliepen wel op dorms (slaapzalen met stapelbedden). Gelukkig sliep ik met 5 meiden van de groep in een dorm maar onder mij in het stapelbed sliep iemand die ik niet kende..
Echt heel raar haha! Bij aankomst ging ook mijn hart een beetje sneller kloppen want het hostel deelde de peir met een duikschool :) Het zat niet in de planning maar voor de volgende dag toch maar een dagje duiken geboekt (gesponsord door mijn oma, bedankt!). Het voelde allemaal zo vertrouwd; s'avonds een drankje en overdag lekker duiken.
Koraal was echt heel erg mooi, helemaal paars en lila en enorm groot. Echt weer heel anders! En 5 meiden van de groep zijn gezellig mee te gaan om te snorkelen dus we hebben een hele gezellig dag gehad!
S'avonds de beeidiging van de nieuwe divemasters gezien (drank via je snorkel drinken en dan op flippers rennen!) en de volgende dag nog heerlijk van het strand en het uitzicht genoten.

Laatste week Cambodja
De laatste week cambodja. Wat is dat snel gegaan zeg! Is zomaar mijn laatste week in Cambodja al weer aangebroken. Het voelt alsof we er nog helemaal niet zo lang zijn maar als ik zo terugkijk hebben we veel gedaan en echt heel Cambodja gezien.
De laatste week in Phnom Penh was bedoeld voor het afronden van het project. Ons project hadden we in Battambang al afgesloten en daarom besloten we om deze week nog een aantal pogingen te doen om wat meer over de verloskundige zorg te weten te komen.
Helaas wilde dit echt niet lukken. Omdat er eerder geen toestemming was verleend, werden we overal geweigerd en hebben in de hele week maar 1 verloskundige kunnen intervieuwen. We hebben ons deze week alleen niet verveeld...
Waar de rest van de groep al 6 keer op de markt waren geweest, waren Marieke en ik nog een beetje vreemd in Phnom Penh. Deze week zijn we (meer dan eens) naar de markten geweest, uren besteed aan onze was (respect voor alle oma's want op de hand wassen is VRESELIJK) en ben ik 2 keer naar de bioscoop geweest.
De bioscoop wat in Nederland mijn grote hobby is haha is in Nederland superduur maar hier... 3.50 voor een kaartje en 85 cent voor cola. En de popcorn is gratis want die zat al bij het kaartje inbegrepen (en dit is dan ook allemaal nog in dollars.. hihi).
Een avond zijn we naar het Olympisch stadion geweest. En nee: Cambodja heeft geen olympische spelen gehad maar ze hebben wel een gigantisch olympisch stadion. Gelukkig wordt deze wel echt goed gebruikt. Vele Cambodjanen trekken naar het stadion aan het eind van de middag. Er wordt gevoetbald, hard gelopen, gebasketbald en ... er zijn allemaal dansklasjes.
Echt zo lollig om te zien. Voor een paar centen kan je bij een dansleraar en zijn groepje aansluiten en dan wordt er op muziek gedanst. Het was wel een beetje warm zo in de zon maar wel echt supergrappig om te doen!
Op maandag hadden we met de grope nog gezellig een dagje uit. De groep die het toerisme project deed had ons laten kiezen tussen verschillende uitjes en het werd de dierentuin met daarna een boottocht over de Mekong (de grote rievier die door PP heen stroomt). We moesten 2 uur ! in de tuktuk naar de dierentuin maar we eerst door een groot hok liepen samen met de herten en apen (echt vreselijk) maar daarna kregen we een tuktuk tour door de grote dierentuin.
Enorme slangen, veel apen en olifanten :) De tour duurde zo lang dat eer we weer in PP waren na opnieuw 2 uur in de tuktuk gezeten te hebben, iedereen helemaal gaar was. Het zijn hele warme dagen in Cambodja geweest dus de boottocht is 2 dagen uitgesteld.
Dindsdag ben ik samen met Francois en Marieke naar het Kantha Bopha Hospital geweest om bloed te doneren aan het kinderziekenhuis. Dit is het ziekenhuis waar ik in mijn eerste verslag over geschreven heb.
Een zielig kamertje maar vriendelijk personeel. Francois en ik moesten formulieren invullen en tekenen en toen bleek dat ik helaas geen bloed mocht geven omdat ik dat vlak voor mijn vertrek nog in NL had gedaan.
Een goed teken dat ze zich, ondanks dat ze het bloed hard nodig hebben, aan de regels houden die in NL ook gelden. Er waren in dit hele jaar nog geen 1000 donaties geweest. Francois werd dus de held van de dag en mocht wel geven.
In 3 minuten tijd had hij 350 ml bloeg gegeven (dat is enorm snel!!) en moest dus ook een beetje bijkomen. Gelukkig kreeg hij een blikje drinken en een pakketje mee (pakjes noedels, melk en een kilo!! suiker > waarschijnlijk om er voor te zorgen dat de arme Cambodjanen die dit doen, wel kunnen eten na de donatie).
Alledrie kregen we een shirt van de bloedbank en konden we met een ervaring rijker het ziekenhuis weer verlaten.
Op woensdag zijn we eerst gaan winkelen voor Sina en zijn vrouw (met de groep geld ingezameld) om spullen te kopen voor hun, in maart verwachtte, baby. En in de middag het beloofde boottochtje. Heel leuk 2 uur gevaren over de mekong lang een dorp en door de stad. Na de boottocht zijn we heel gezellig en voor de laatste maal met een complete groep uit eten geweest.
Boven op het dak op de 5 verdieping van het restaurant, in de kerstverlichting/met kerstmuziek/met uitzicht over de mekong heerlijk gegeten en kerstkaartje voor elkaar geschreven met onze leukste herrineringen aan elkaar.
De laatste dagen nog wat geshopt, alleen en vroeg in de ochtend nog een tempel bezocht, mensen uit de groep uitgezwaait en nog een keer onze nagels laten doen en toen...

Op naar de volgende bestemming: THAILAND!

Afgelopen zondag zijn we in 1 uur en 10 minuten naar Bangkok gevlogen. De vlucht zelf ging prima en was heerlijk kort maar voordat we in het vliegtuig zaten hadden we stress!!
We hadden allebei inmiddels 23 kilo in onze backpacks (heerlijk souvenirs gekocht) en hadden dus wel wat te veel kilo's. Op het vliegveld allemaal zware dingen in de handbagage gedaan om de backpack 20 kilo te maken en toen inchecken.
"sorry mevrouw, uw tas is te zwaar, u mag maar 15 kilo meenemen". Tja en dan.. Na veel discussie en veel overgooien van spullen in andere tassen, konden we inchecken met 2 backpacks van 20 kilo en 5 handbagage tassen!!
S'avonds lekker gelopen op de bekende Khaosan Road gelopen en maandag (na een heerlijk duik in zwembad op het dak) in vogelvlucht Bangkok gezien. Marieke was eerder in Bangkok geweest dus ik had mijn prive gids. We hebben een bezoek gebracht aan 2 enorme boedha's (liggende en een staande van allebei wel 30 meter) en we hebben het royal palace bezocht.
Dacht ik dat het in Cambodja mooi was. Nou het royal palace in Bangkok kan je wel een dag in zoet zijn. Zo super mooi!!
S'avonds hebben we nog gezellig gegeten met Sofia en haar ouders. Sofia zat heel toevallig in hetzelfde hotel en Sofia werd het laatste groepslid waar we afscheid van namen. Om 21.00 uur vertrok onze nachtbus uit Bangkok naar Chumpton waar we de boot zouden stappen naar Koh tao.
De nachtbus ging heel erg goed en na 2 uur op Chumpton te hebben gewacht konden we aan boord van de ferry. Donkere wolken boven ons, een ruige zee, onweer en heel veel regen.. Je raad het al. Dat voorspelde niet veel goeds.
2,5 uur hebben we op de ferry gezeten met metershoge golven (of je zag allemaal zee voor het raam of alleen maar lucht) en 300 kotsende mensen om me heen. Ik ben bespaard gebleven van het spugen (zijn die scheveningse genen misschien nog ergens goed voor) maar ik kan me niet herrineren dat ik zo ziek ben geweest.
Volgens Marieke (die nog veel beroerder was dan ik) zag ik geel en leek het alsof ik onder de douche stond: drijf en drijf nat van het zweet. Het was echt een helse trip en de rest van de dag hebben moeten slapen en bijkomen. Smiddags met nog overal spierpijn (heb ik nu nog steeds) hebben we nog wel de energie gevonden om kerstavond te vieren.
We hebben onze kamer met kerst versierd en zijn heel gezellig en luxe uit eten geweest. S'avonds laat nog een filmpje gekeken (mijn favoriete Princess dairies).
Nu is het kerstochtend, zit ik in de zon op mijn balkon en ga ik 1e kerstdag doorbrengen op het strand in olie :)
Iedereen een WARME kerst gewenst!

Liefs Lianne

• 25 December 2012 - 22:50

Harry:

Hoi Jantje,

Wat een verhaal zeg.
    Gelukkig hebben we je nog gesproken via Skype en je zag er goed uit.
    Geniet nog maar lekker en tot gauw.

Dikke kus

• 26 December 2012 - 00:19

Nancy De Bock:

Heerlijk om je ervaringen te lezen, wat gebeurt er veel in een korte tijd. Heel veel plezier nog!
    Gr
    Nancy

• 26 December 2012 - 14:55

Hennie:

Hoi Lianne, tjonge wat een verhalen weer over jullie avonturen, geweldig. Veel plezier nog en veel groeten van de bolinks